Mellanspel – Nychta (från GG Undroid Games)

I morse fick jag tipset att testa ett nytt spel, utan grafik – Nychta.

Lilla indiestudion GG Undroid Games har gjort ett mini-game där du ska leta dig ur en labyrint, genom att enbart använda ljud och mentalt rita en karta i huvudet.

Så – är det här något som vi kan spela och ha kul med, hela familjen?

Nja, inte riktigt (är min högst subjektiva åsikt). Och jag ska försöka förklara varför, alldeles strax. Men först vill jag prata lite kort om vad man gjort helt rätt;

Musiken är fantastisk för att skapa en stämning i spelet. Verkligen A+. Det ändrar hela spelupplevelsen till något bättre. Det andra som jag tycker man gjort rätt är att spelet körs direkt i webbläsaren. Oh, och naturligtvis, spelet är gratis.

Men det har några rent tekniska saker som drar ner upplevelsen lite, för mig som blind spelare. Dels går spelet inte att köra på mobila browsers. Dels går det inte att köra under textbaserade browsers. Och båda de sakerna kommer att göra att en massa blinda användare som inte är gamers, utan mer använder datorn för andra saker, inte kommer att spela spelet. Det tredje tekniska problemet är keyboard-mappingen. Spelet körs med cursor-tangenterna, men det är tangenter som används av vissa skärmläsningsprogram, så jag var tvungen att slå av mitt, för att kunna spela spelet.

(För er som inte är blinda – många av oss använder typ DOS, Bash eller liknande CLI. Många av oss använder Lynx eller andra webbläsare, helt enkelt för att de funkar bättre med skärmläsning eller punktskriftsdisplayer. Och många av oss, framför allt, använder iPhone som vår primära väg ut på Internet. VoiceOver är en OTROLIGT bra skärmläsare tillsammans med Safari-browsern och gör webberiet mycket bättre än många andra. Framför allt mycket enklare.)

Det här är inte jätteproblem för folk som verkligen vill spela spelet, och inte heller några nya problem. Blinda gamers (specifikt webbspelande) suckar mest och går vidare. Jag vet att spelet är gjort i Unity och jag gissar att desswebb-export helt enkelt sker på ett sådant sätt. Men kunde man lösa något av de tre tekniska knixen ovan, skulle de få fler spelare, automatiskt.

Är det här då spelET för oss som familj. Nja – inte riktigt. Spelidén är enkel. Men kanske för enkel. Jag skulle vilja ha något sätt att tracka progress – antingen en poängräknare eller tajmer eller i alla fall antalet banor jag klarat, så att vi kunde tävla lite inom familjen.

ELLER så skulle man ha ett (långsamt) monster som man skulle fly ifrån och göra det till ett survival game.

Ljudeffekterna i spelet är lite ”meh”, vilket är synd då det är ett spel som spelas med hörseln. Om ljudet var en tickande blindkäpp och ett ”ouff” skulle det kännas som om de passade bättre ihop med stämningen i musiken. Nu bidrar effekterna till att det känns lite som ”Pac-Man, fast med sorglig musik”.

Jag inser att det här känns som en sågning. Det vill jag nu inte. I stället vill jag tacka GG Undroid Games för ett enkelt (inte lätt!) spel utan grafik. Jag skulle vilja spela ett ”Nychta 2” med ännu mer stämningsljud, med någon form av möjlighet att tävla mot ungarna. För bara att de börjat fundera på spelupplevelsen i icke-visuella spel gör mig både glad och hoppfull inför framtiden.

Och jo – jag har kul när jag spelar.

Testa själv!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *